Správně nastavený controlling je pro firmu zásadní | 1. VOX a.s. – školení, kurzy, semináře

Tato webová stránka používá cookies

Ke zlepšení fungování webové stránky, personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti naší webové stránky využíváme soubory cookies. Informace o tom, jak náš web používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy, jakož i s dalšími obchodními partnery. Partneři tyto údaje mohou zkombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby.

Nutné (funkční) soubory cookies činí naši webovou stránku použitelnou umožněním základních funkcí, jako jsou navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Bez těchto souborů by naše webová stránka nemohla správně fungovat.

Název Účel Poskytovatel Platnost
ASP.NET_SessionId jedinečný identifikátor relace a je používán k ukládání dočasných dat relace uživatele (např. pro předvyplnění formulářů dříve zadanými daty od uživatele) www.vox.cz Session
sid jedinečný identifikátor relace a je používán k ukládání dočasných dat relace uživatele (např. pro předvyplnění formulářů dříve zadanými daty od uživatele) www.imedia.cz 29 dní
tempUUID jedinečný identifikátor relace a je používán k ukládání dočasných dat relace uživatele (např. pro předvyplnění formulářů dříve zadanými daty od uživatele) www.vox.cz Session
eucookiesbar ukládá informaci o souhlasech udělených z panelu; informace, že stránka používá cookies www.vox.cz 1 rok
Statistické soubory cookies nám ukazují, jak návštěvníci používají naše webové stránky. Tyto soubory sbírají a sdělují informace anonymně.

Název Účel Poskytovatel Platnost
_ga registruje jedinečné ID, které se používá ke generování statistických údajů o tom, jak návštěvník používá web www.vox.cz 2 roky
_gat používá se službou Google Analytics k získání informace o rychlosti požadavku www.vox.cz Session
_gid registruje jedinečné ID, které se používá ke generování statistických údajů o tom, jak návštěvník používá web www.vox.cz Session
_pk_id# shromažďuje anonymní statistiky o návštěvách uživatelů na webu, například počet návštěv, průměrný čas strávený na webu a stránky, které byly přečteny www.vox.cz 1 rok
_pk_ses# používá platformu Piwik Analytics pro sledování požadavků na stránky od návštěvníka během relace www.vox.cz Session
optimizelyBuckets Uloží nastavení pro experimenty s optimalizovanými uživatelskými zkušenostmi i pro varianty, které návštěvník získal. Tím je zajištěno, že návštěvník stejným způsobem změní stejnou variaci, a to i během několika návštěv. www.vox.cz 179 dní
optimizelyEndUserId Používá se k měření toho, jak vybraní uživatelé reagují na cílené změny obsahu a funkčnosti webových stránek, aby zjistili, jaká variace je nejúčinnější, pokud jde o konverzi uživatelů na zákazníky. www.vox.cz 179 dní
optimizelyPendingLogEvents Používá se společností Optimizely jako mezipaměť mezi akcemi uživatele mezi sledováním hovorů. www.vox.cz Session
optimizelySegments Používá se Optimizely k ukládání informací o publiku a dimenzích uživatele (např. Prohlížeč, kampaň, mobil, typ zdroje, vlastní dimenze). www.vox.cz 179 dní
Marketingové soubory cookies sledují návštěvníky napříč webovými stránkami za účelem zobrazení pro ně relevantních a potenciálně zajímavých reklam.

Název Účel Poskytovatel Platnost
fr Používá společnost Facebook k poskytování řady reklamních produktů, jako je nabízení cen v reálném čase od inzerentů třetích stran. www.facebook.com 3 měsíce
IDE Služba Google DoubleClick se používá k registraci a hlášení akcí uživatelů webu po zobrazení nebo kliknutí na reklamu jednoho z inzerentů s cílem měřit účinnost reklamy a prezentovat cílené reklamy uživateli. www.doubleclick.net 1 rok
optimizely_data$$first_session Používá se pro cílenou reklamu www.vox.cz Session
pagead/1p-user-list/1053404385 nespecifikováno www.google.com Session
r/collect Tento soubor cookie slouží k odesílání dat do Google Analytics o zařízení a chování návštěvníka. Sleduje sledování v zařízeních a marketingových kanálech. www.doubleclick.net Session
retargeting nespecifikováno www.imedia.cz Session
test_cookie Používá se k ověření, zda prohlížeč uživatele podporuje cookies. www.doubleclick.net Session
tr nespecifikováno www.facebook.com Session
pxstats/piwik.php Používá se pro cílenou reklamu. www.ifirmy.cz Session
inco_session_temp_browser Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
incomaker_p Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
c##11e7be80-8735-d14e-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
c##11e7be80-8735-e42a-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
k##11e7be80-8735-d14e-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
k##11e7be80-8735-e42a-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
p##11e7be80-8735-d14e-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
p##11e7be80-8735-e42a-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
p##11e7be80-8736-ae47-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com Session
pc##11e7be80-8754-70f7-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com Session
pc##11e7be80-8754-874d-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
permId Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
pk##11e7be80-8754-70f7-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
pk##11e7be80-8754-874d-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
pl##11e7be80-8735-d14e-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
pl##11e7be80-8735-e42a-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
pp##11e7be80-8754-70f7-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
pp##11e7be80-8754-874d-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
_____tempSessionKey_____ Používá se pro cílenou reklamu. incomaker.com 3 roky

Totožnost správce: 1. VOX a.s., IČO: 27204987, se sídlem Praha 1, Senovážné náměstí 978/23, PSČ 110 00, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném u Městského soudu v Praze, oddíl B, vložka 9706 ("správce" nebo "společnost").

Kontaktní údaje správce: (i) kontaktní adresa: Praha 1, Senovážné náměstí 978/23, PSČ 110 00, (ii) kontaktní e-mail: vox@vox-kurzy.cz, (iii) kontaktní telefon: 777 741 777.

Webová stránka správce 1. VOX a.s. používá cookies ke zlepšení fungování webové stránky, personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti webové stránky. Informace o Vašem způsobu užívání webové stránky společnosti sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy, jakož i s dalšími obchodními partnery. Naši obchodní partneři mohou tyto údaje zkombinovat s dalšími informacemi, které jste jim předtím poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby.

Webová stránka správce 1. VOX a.s. zpracovává následující kategorie osobních údajů: údaje o užívání stránek, údaje o zařízení (identifikace zařízení, IP adresa, MAC adresa, údaje o operačním systému a nastavení zařízení), log (např. údaje o vyhledávání na webových stránkách, údaje o době používání stránek, informace uložené v cookies), resp. další údaje (údaje o užívání stránek).

Bez Vašeho souhlasu správce 1. VOX a.s. zpracovává osobní údaje v rozsahu statistických a/nebo nutných (funkčních) cookies na základě právních důvodů (i) splnění smlouvy, (ii) oprávněný zájem správce (doba uložení osobních údajů: po dobu 12 měsíců).

S Vaším souhlasem správce 1. VOX a.s. zpracovává osobní údaje v rozsahu marketingových cookies na základě právního důvodu: souhlas udělený subjektem údajů (doba uložení osobních údajů: osobní údaje na základě souhlasu jsou zpracovány po dobu 3 let).

K automatizovanému rozhodování vč. profilování dochází při zpracování osobních údajů u vybraných typů cookies (zejména marketingové cookies). Automatizované rozhodování, a to zejména profilování, bude prováděno zejména formou (postupem) logických a/nebo algoritmických operací, kdy náš systém dle Vašeho využívání produktů, služeb a webových stránek společnosti, případně Vašeho chování a Vašich osobních preferencí, umožní, aby Vám byly zasílány pro Vás relevantní personalizované nabídky obchodu, služeb a produktů naší společnosti, o nichž se domníváme, že budou pro Vás zajímavé. Významem automatizovaného rozhodování, a to zejména profilování, tak je, že nám umožní zasílat Vám personalizované nabídky obchodu, služeb a produktů naší společnosti, které by Vás mohly zajímat. V této souvislosti věříme, že se nám pomocí personalizovaných nabídek obchodu, služeb a produktů společnosti podaří obracet se na Vás s nabídkami, které Vás budou oslovovat a shledáte tyto zajímavými. Důsledkem automatizovaného rozhodování, a to zejména profilování, bude postup, kdy od nás v rámci personalizovaných nabídek budete dostávat pro Vás relevantní obchodní sdělení, neboť našim cílem je zasílat Vám takové personalizované nabídky obchodu, produktů a služeb naší společnosti, které pro Vás budou zajímavé.

Některé soubory cookies jsou umístěny službami třetích osob, které se objevují na naší webové stránce.

Společnost je oprávněna ukládat nutné (funkční) a statistické cookies na Vašem zařízení automaticky. Ostatní typy souborů cookies používáme s Vaším souhlasem. Váš souhlas je udělen prostřednictvím nastavení Vašeho prohlížeče.

Ve svém prohlížeči můžete nastavit blokování souborů cookies (odvolání souhlasu prostřednictvím nastavení Vašeho prohlížeče). Máte právo kdykoli souhlas se zpracováním osobních údajů odvolat. Odvoláním souhlasu není dotčeno zpracování Vašich osobních údajů před jeho odvoláním. V důsledku zakázání (blokování) souborů cookies nemusí webové stránky společnosti fungovat dle Vašich představ. Některé z prohlížečů však zákaz (blokování) souborů cookies nemusí umožňovat.

Naše stránky pracují s následujícími cookies:

  • Nunté (funkční): funkční soubory cookies činí naši webovou stránku použitelnou umožněním základních funkcí, jako jsou navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Bez těchto souborů by naše webová stránka nemohla správně fungovat;
  • Statistické: statistické soubory cookies nám ukazují, jak návštěvníci používají naše webové stránky. Tyto soubory sbírají a sdělují informace anonymně;
  • Marketingové: marketingové soubory cookies sledují návštěvníky napříč webovými stránkami za účelem zobrazení pro ně relevantních a potenciálně zajímavých reklam.

Předávání osobních údajů do třetích zemí: V rámci uvedeného zpracování mohou být Vaše osobní údaje předávány do tzv. třetích zemí. Ve vztahu ke zpracování osobních údajů ve třetích zemích může docházet k předávání na území, které bylo určeno Evropskou komisí jako území zajišťující odpovídající úroveň ochrany podle platných právních předpisů o ochraně osobních údajů, případně je aplikováno předávání osobních údajů založené na vhodných zárukách, a to zejména uzavírání standardních smluvních doložek o ochraně údajů či aplikace zásad systému "Privacy Shield" při předávání osobních údajů do USA, resp. jiných záruk/opatření pro předávání osobních údajů do USA.

Příjemce, kategorie příjemců: Vaše osobní údaje mohou být předány zejména následujícím kategoriím příjemců:

  • orgány veřejné moci a další subjekty (třetí osoby), jimž má správce povinnost Vaše osobní údaje sdělit, resp. které jsou oprávněny Vaše osobní údaje od správce požadovat (např. správce daně, celní správa, soudy, orgány činné v trestním řízení atd.);
  • třetí osoby, s nimiž má správce uzavřenou písemnou smlouvu o zpracování osobních údajů, tj. zpracovatelé (např. poskytovatelé IT služeb atd.);
  • obchodní partneři správce, zejm. poskytovatelé jednotlivých uvedených cookies (reklamní, analytické, marketingové služby apod.)

Více informací o zpracování osobních údajů naleznete v poučení o zpracování osobních údajů na https://www.vox.cz/osobni-udaje.html.

Controlling ve firmě je stejně klíčový jako navigační věž pro leteckou dopravu

Správně nastavené procesy sběru a vyhodnocování dat jsou pro firmy životně důležité. „Pokud vyhodnocujete irelevantní data, nebo v horším případě pracujete s výsledky controllingu a reportingu, které jsou založené na nesprávných informacích nebo jsou zkreslené nevhodnou metodikou, může to firmu přijít velmi draho,“ říká Pavlína Vančurová, spolupracující lektorka 1. VOX a konzultantka společnosti PADIA.

Jak moc a jak dobře vůbec rozumíme informacím, které denně v nejrůznějších podobách přijímáme?
Máte pravdu, informace přicházejí z různých zdrojů a v různé kvalitě. Podstatné je umět rozeznat, které informace opravdu potřebujeme.

Existuje na to nějaký spolehlivý návod?
Rozlišuji informace zajímavé a relevantní. Těmi zajímavými jsme právě velmi často zahlceni. Avšak pouze relevantní informace můžeme efektivně využít. Odpovídají totiž určitému cíli, který sledujeme. Pokud dokážeme vyhledat informace potřebné k našemu rozhodnutí nebo k vyřešení úkolu, můžeme je velmi dobře zužitkovat.

Co ovlivňuje, zda jsme či nejsme schopni přijímaným informacím porozumět?
Každou informaci interpretujeme na základě našich zkušeností, intuice a úsudku. Naše schopnost porozumět přijímaným informacím je také závislá na míře pochopení souvislostí. Hovořit o tom, co vás baví, můžete nepřeberně hodin. Možná máte takových oblastí zájmu více, ale jistě se také najdou i takové, o kterých nebudete schopna hovořit více než pár minut. Obecně ale nejde o perfektní znalosti jako spíše o schopnost se v různých oblastech zorientovat. Takový všeobecný přehled však nepřijde sám a ze dne na den. Je to každodenní proces vyhledávání a analyzování informací všeho druhu. Je potřeba být otevřená a vnímavá ke svému okolí, přemýšlet o tom, co se dočteme, co slyšíme nebo vidíme. Tím se naše schopnost správně porozumět informacím výrazně zvýší.

Informace mají mnoho podob. Od obecných, které sdílíme s nejbližšími, až po ty, na kterých je závislý chod a úspěšné fungování firmy. Předpokládám, že i přes rozdílnou závažnost by měla být metoda vyhodnocování informací postavena na stejném principu. Pokud je to tak, o jaký princip či metodu zpracování a analýzy informací jde?

To záleží především na účelu. Metod vyhodnocování informací je více. Ve společnosti PADIA se věnujeme metodám a principům, které pomáhají majitelům a manažerům v naplnění úspěšného chodu jejich firem.

O jaké metody se například jedná?
Doporučujeme analýzu významnosti, neboť i malá změna důležitého faktoru má velký dopad na sledovaný cíl. Tím může být dosažení zisku, zajištění cash flow nebo růst hodnoty firmy. Má smysl se zaměřit na definované významné faktory a jejich vazby na konkrétní činnosti a aktivity firmy. Vyhodnocujete-li například celkovou výkonnost firmy, hledáte faktory, které ji nejvíce ovlivňují. Může to být například stupeň a kvalita vybavení, což ovlivňuje produktivitu práce, která působí na objem výkonů.

Můžete být konkrétní a uvést názorný příklad?
Dejme tomu, že počítáte ceny svých výrobků a služeb tak, že k nákladům přičtete vámi požadovanou marži. Prodáváte s hypotetickým ziskem. Bohužel to ale neznamená, že jste celkově vydělala. Záleží totiž na tom, kolik produktů prodáte a zda prodeje postačí na úhradu nákladů spojených s celkovým fungováním firmy. Náklady podniku jako celku se v cenových kalkulacích běžně rozpočítávají na kilogram, litr nebo kus výrobku, přičemž toto množství se předem odhaduje. Zatímco například náklady na spotřebu materiálu se nepochybně odvíjejí od množství výrobků, u časových mezd to vůbec nemusí platit. Zatímco spotřeba materiálu je náklad produktu, měsíční časová mzda je svým charakterem spíše nákladem připravenosti k výrobě, který musí firma uhradit bez ohledu na to, zda v daném období vyrobila více nebo méně.

Rozhodujícím kritériem pro určování ekonomické efektivnosti vaší činnosti je krycí příspěvek. Ten můžete spočítat jako rozdíl tržeb a nákladů výrobku. Z hlediska rentability výrobku pak můžete sledovat míru tohoto příspěvku k ceně výrobku nebo k tržbám. Čím větší míra krycího příspěvku, tím výhodnější je prodej tohoto výrobku, neboť zbyde více na pokrytí celkových nákladů firny. Takováto kalkulace pro vnitrofiremní potřeby vám umožní zodpovědět řadu otázek, zejména co se týče optimální struktury výroby. Díky ní také určíte minimální úroveň ceny, pod kterou nebudete chtít váš výrobek prodávat, protože by vám cena z jeho prodeje neuhradila ani produktové náklady s ním spojené. Zaměření na to, co můžete skutečně ovlivnit a co je pro celkový výsledek podstatné, je pro účinný controlling zcela zásadní.

V dnešní době jsou v byznysu velice často skloňovány dva pojmy, a sice „controlling“ a „reporting“. Jak byste je definovala a jaká je mezi nimi provázanost?
Controlling je důležitým nástrojem řízení firemních procesů. Já controlling přirovnávám k navigační věži letecké dopravy. Stejně jako piloti letadel během letu, ani manažeři firem nemají v průběhu každodenního fungování firmy možnost sledovat, zda se neodchylují od zadaného kurzu. Controlling ze své „navigační věže“ informuje o tom, zda je cesta správná. Může tak sloužit jako systém včasné kontroly a poskytovat velmi cenné informace pro řízení. Je to neustálý proces plánování, stanovování, měření, hodnocení cílů a odstraňování úzkých míst.  

A reporting?

Reporting předkládá souhrn zásadních informací pro rozhodování manažerů v ideálním případě přehlednou formou. V současné době jsou velmi populární metody grafického zpracování informací. Podstatnější než dynamické prvky reportů jsou však jejich další atributy, zejména srozumitelnost, relevantnost a snadná dostupnost. Reporty musí být především správně interpretovány. Je potřeba hledat příčiny, souvislosti a odpovědi na otázky, proč je stav takový, jaký je. Z reportů pak uživatelé například vyčtou, zda jsou dosahovány operativní a strategické cíle firmy, jaký je trend klíčových ukazatelů, jak úspěšné jsou produkty a služby z hlediska výše obratu, výše zásob, počtu reklamací a obrátkovosti v porovnání oproti předcházejícímu období a plánu a tak dále.

Proč a jak moc důležitý je správně nastavený „controlling“ a „reporting“? Co se stane, když tomu tak není?
Je to zásadně důležité. Pokud vyhodnocujete irelevantní data, nebo v horším případě pracujete s výsledky controllingu a reportingu, které jsou založené na nesprávných informacích nebo jsou zkreslené nevhodnou metodikou, může to firmu přijít velmi draho. Příkladem může být společnost, která využívá přirážkovou kalkulaci nákladů. Tato metoda však předpokládá, že podíl režijních nákladů je relativně nízký a skladba výkonů stabilní. V mnoha případech tomu tak však není. Velmi často může takto nastavená kalkulační cena vést k nesprávnému stanovení cen, které skutečné náklady nepokryjí, ačkoli podle controllingu je daný výkon rentabilní. Zkrátka, dobře nastavený controlling vás upozorní na možné budoucí problémy a s předstihem umožní rozpoznat příčiny ekonomických dopadů manažerských rozhodnutí.

Jaké potíže může způsobit negativně nastavený reporting?
Problém nesprávně nastaveného reportingu také často představuje zahlcení mnoha údaji, které nikdo nečte, nevyhodnocuje, a tedy se jimi ani neřídí. Není povinností manažera umět číst ve 160 řádcích tabulky plné čísel. Méně čísel může znamenat více. Pokud jsou reporty postaveny na logice, bývají spíše pochopitelné i pro neekonomy, a tím se stávají účinnými. Je potřeba mít na paměti, že ve skutečnosti je ekonomická efektivnost určována chováním lidí, nikoli čísly.

Je „controlling“ a „reporting“ doménou pouze manažerů, anebo do nich může proniknout každý?
Požadavky na controlling určuje vedení firmy, nicméně využívat výstupů controllingu a reportingu mají všichni lidé ve firmě. Pro většinu pracovníků je cíl ve formě dosažené efektivity měřené například prostřednictvím ukazatele rentability aktiv příliš abstraktní a vzdálený. A naopak například pro pracovníka zodpovědného za zásobování je dobře srozumitelným ukazatelem třeba korunoden, který sleduje co nejnižší nákupní ceny při co nejkratší době, kdy nakoupená zásoba váže peníze firmy. Takový ukazatel by měl být co nejnižší, což je pro nákupčího dobře srozumitelné.

Na základě „controllingu“ a „reportingu“ si firmy nastaví svoje vnitřní mechanismy – například pro tvorbu cen, cash flow či ukazatele trendů. Jak moc lze s těmito mechanismy hýbat, například během roku, aby nedocházelo ke zkreslení dat?

Každá změna vnitřních mechanismů může samozřejmě vyhodnocovaná data zkreslovat, zejména co se týká trendových ukazatelů. Controlling ale nezpracovává pouze minulá data, měl by se zabývat také budoucností firmy, jejím možným vývojem, stanovováním pravděpodobností toho, co může nastat, a hledáním alternativ toho, co pro budoucí úspěšnost firmy můžeme již nyní udělat. Hledání těchto cest je pro konkurenceschopnost firmy klíčové. Změny jsou tedy žádoucí a mnohdy nezbytné. Je také třeba říct, že informace nepotřebujete jen rychle a přesně, ale také za rozumnou cenu. Někdy relativně méně přesná informace poslouží manažerovi neméně dobře jako ta přesnější, ale velice nákladně získaná informace. Jde o hledání rovnováhy mezi kvalitou, cenou a časem.

Zdenka Vostrovská

Kontakt
1. VOX a.s., Senovážné náměstí 978/23, 110 00 Praha 1,
telefon: 226 539 670, 777 741 777, e-mail: vox@vox-kurzy.cz
Rychlá navigace
Zobrazit mobilní verzi
Všechna práva vyhrazena 1. VOX a.s.