Rozhovor s Pavlem Puffem nejen o důležitosti dat v HR marketingu | 1. VOX a.s. – školení, kurzy, semináře

Tato webová stránka používá cookies

Ke zlepšení fungování webové stránky, personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti naší webové stránky využíváme soubory cookies. Informace o tom, jak náš web používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy, jakož i s dalšími obchodními partnery. Partneři tyto údaje mohou zkombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby.

Nutné (funkční) soubory cookies činí naši webovou stránku použitelnou umožněním základních funkcí, jako jsou navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Bez těchto souborů by naše webová stránka nemohla správně fungovat.

Název Účel Poskytovatel Platnost
ASP.NET_SessionId jedinečný identifikátor relace a je používán k ukládání dočasných dat relace uživatele (např. pro předvyplnění formulářů dříve zadanými daty od uživatele) www.vox.cz Session
sid jedinečný identifikátor relace a je používán k ukládání dočasných dat relace uživatele (např. pro předvyplnění formulářů dříve zadanými daty od uživatele) www.imedia.cz 29 dní
tempUUID jedinečný identifikátor relace a je používán k ukládání dočasných dat relace uživatele (např. pro předvyplnění formulářů dříve zadanými daty od uživatele) www.vox.cz Session
eucookiesbar ukládá informaci o souhlasech udělených z panelu; informace, že stránka používá cookies www.vox.cz 1 rok
Statistické soubory cookies nám ukazují, jak návštěvníci používají naše webové stránky. Tyto soubory sbírají a sdělují informace anonymně.

Název Účel Poskytovatel Platnost
_ga registruje jedinečné ID, které se používá ke generování statistických údajů o tom, jak návštěvník používá web www.vox.cz 2 roky
_gat používá se službou Google Analytics k získání informace o rychlosti požadavku www.vox.cz Session
_gid registruje jedinečné ID, které se používá ke generování statistických údajů o tom, jak návštěvník používá web www.vox.cz Session
_pk_id# shromažďuje anonymní statistiky o návštěvách uživatelů na webu, například počet návštěv, průměrný čas strávený na webu a stránky, které byly přečteny www.vox.cz 1 rok
_pk_ses# používá platformu Piwik Analytics pro sledování požadavků na stránky od návštěvníka během relace www.vox.cz Session
optimizelyBuckets Uloží nastavení pro experimenty s optimalizovanými uživatelskými zkušenostmi i pro varianty, které návštěvník získal. Tím je zajištěno, že návštěvník stejným způsobem změní stejnou variaci, a to i během několika návštěv. www.vox.cz 179 dní
optimizelyEndUserId Používá se k měření toho, jak vybraní uživatelé reagují na cílené změny obsahu a funkčnosti webových stránek, aby zjistili, jaká variace je nejúčinnější, pokud jde o konverzi uživatelů na zákazníky. www.vox.cz 179 dní
optimizelyPendingLogEvents Používá se společností Optimizely jako mezipaměť mezi akcemi uživatele mezi sledováním hovorů. www.vox.cz Session
optimizelySegments Používá se Optimizely k ukládání informací o publiku a dimenzích uživatele (např. Prohlížeč, kampaň, mobil, typ zdroje, vlastní dimenze). www.vox.cz 179 dní
Marketingové soubory cookies sledují návštěvníky napříč webovými stránkami za účelem zobrazení pro ně relevantních a potenciálně zajímavých reklam.

Název Účel Poskytovatel Platnost
fr Používá společnost Facebook k poskytování řady reklamních produktů, jako je nabízení cen v reálném čase od inzerentů třetích stran. www.facebook.com 3 měsíce
IDE Služba Google DoubleClick se používá k registraci a hlášení akcí uživatelů webu po zobrazení nebo kliknutí na reklamu jednoho z inzerentů s cílem měřit účinnost reklamy a prezentovat cílené reklamy uživateli. www.doubleclick.net 1 rok
optimizely_data$$first_session Používá se pro cílenou reklamu www.vox.cz Session
pagead/1p-user-list/1053404385 nespecifikováno www.google.com Session
r/collect Tento soubor cookie slouží k odesílání dat do Google Analytics o zařízení a chování návštěvníka. Sleduje sledování v zařízeních a marketingových kanálech. www.doubleclick.net Session
retargeting nespecifikováno www.imedia.cz Session
test_cookie Používá se k ověření, zda prohlížeč uživatele podporuje cookies. www.doubleclick.net Session
tr nespecifikováno www.facebook.com Session
pxstats/piwik.php Používá se pro cílenou reklamu. www.ifirmy.cz Session
inco_session_temp_browser Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
incomaker_p Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
c##11e7be80-8735-d14e-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
c##11e7be80-8735-e42a-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
k##11e7be80-8735-d14e-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
k##11e7be80-8735-e42a-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
p##11e7be80-8735-d14e-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
p##11e7be80-8735-e42a-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
p##11e7be80-8736-ae47-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com Session
pc##11e7be80-8754-70f7-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com Session
pc##11e7be80-8754-874d-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
permId Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
pk##11e7be80-8754-70f7-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
pk##11e7be80-8754-874d-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
pl##11e7be80-8735-d14e-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
pl##11e7be80-8735-e42a-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
pp##11e7be80-8754-70f7-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
pp##11e7be80-8754-874d-b8ed-525400f11789 Používá se pro cílenou reklamu. my.incomaker.com 68 dní
_____tempSessionKey_____ Používá se pro cílenou reklamu. incomaker.com 3 roky

Totožnost správce: 1. VOX a.s., IČO: 27204987, se sídlem Praha 1, Senovážné náměstí 978/23, PSČ 110 00, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném u Městského soudu v Praze, oddíl B, vložka 9706 ("správce" nebo "společnost").

Kontaktní údaje správce: (i) kontaktní adresa: Praha 1, Senovážné náměstí 978/23, PSČ 110 00, (ii) kontaktní e-mail: vox@vox-kurzy.cz, (iii) kontaktní telefon: 777 741 777.

Webová stránka správce 1. VOX a.s. používá cookies ke zlepšení fungování webové stránky, personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti webové stránky. Informace o Vašem způsobu užívání webové stránky společnosti sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy, jakož i s dalšími obchodními partnery. Naši obchodní partneři mohou tyto údaje zkombinovat s dalšími informacemi, které jste jim předtím poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby.

Webová stránka správce 1. VOX a.s. zpracovává následující kategorie osobních údajů: údaje o užívání stránek, údaje o zařízení (identifikace zařízení, IP adresa, MAC adresa, údaje o operačním systému a nastavení zařízení), log (např. údaje o vyhledávání na webových stránkách, údaje o době používání stránek, informace uložené v cookies), resp. další údaje (údaje o užívání stránek).

Bez Vašeho souhlasu správce 1. VOX a.s. zpracovává osobní údaje v rozsahu statistických a/nebo nutných (funkčních) cookies na základě právních důvodů (i) splnění smlouvy, (ii) oprávněný zájem správce (doba uložení osobních údajů: po dobu 12 měsíců).

S Vaším souhlasem správce 1. VOX a.s. zpracovává osobní údaje v rozsahu marketingových cookies na základě právního důvodu: souhlas udělený subjektem údajů (doba uložení osobních údajů: osobní údaje na základě souhlasu jsou zpracovány po dobu 3 let).

K automatizovanému rozhodování vč. profilování dochází při zpracování osobních údajů u vybraných typů cookies (zejména marketingové cookies). Automatizované rozhodování, a to zejména profilování, bude prováděno zejména formou (postupem) logických a/nebo algoritmických operací, kdy náš systém dle Vašeho využívání produktů, služeb a webových stránek společnosti, případně Vašeho chování a Vašich osobních preferencí, umožní, aby Vám byly zasílány pro Vás relevantní personalizované nabídky obchodu, služeb a produktů naší společnosti, o nichž se domníváme, že budou pro Vás zajímavé. Významem automatizovaného rozhodování, a to zejména profilování, tak je, že nám umožní zasílat Vám personalizované nabídky obchodu, služeb a produktů naší společnosti, které by Vás mohly zajímat. V této souvislosti věříme, že se nám pomocí personalizovaných nabídek obchodu, služeb a produktů společnosti podaří obracet se na Vás s nabídkami, které Vás budou oslovovat a shledáte tyto zajímavými. Důsledkem automatizovaného rozhodování, a to zejména profilování, bude postup, kdy od nás v rámci personalizovaných nabídek budete dostávat pro Vás relevantní obchodní sdělení, neboť našim cílem je zasílat Vám takové personalizované nabídky obchodu, produktů a služeb naší společnosti, které pro Vás budou zajímavé.

Některé soubory cookies jsou umístěny službami třetích osob, které se objevují na naší webové stránce.

Společnost je oprávněna ukládat nutné (funkční) a statistické cookies na Vašem zařízení automaticky. Ostatní typy souborů cookies používáme s Vaším souhlasem. Váš souhlas je udělen prostřednictvím nastavení Vašeho prohlížeče.

Ve svém prohlížeči můžete nastavit blokování souborů cookies (odvolání souhlasu prostřednictvím nastavení Vašeho prohlížeče). Máte právo kdykoli souhlas se zpracováním osobních údajů odvolat. Odvoláním souhlasu není dotčeno zpracování Vašich osobních údajů před jeho odvoláním. V důsledku zakázání (blokování) souborů cookies nemusí webové stránky společnosti fungovat dle Vašich představ. Některé z prohlížečů však zákaz (blokování) souborů cookies nemusí umožňovat.

Naše stránky pracují s následujícími cookies:

  • Nunté (funkční): funkční soubory cookies činí naši webovou stránku použitelnou umožněním základních funkcí, jako jsou navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Bez těchto souborů by naše webová stránka nemohla správně fungovat;
  • Statistické: statistické soubory cookies nám ukazují, jak návštěvníci používají naše webové stránky. Tyto soubory sbírají a sdělují informace anonymně;
  • Marketingové: marketingové soubory cookies sledují návštěvníky napříč webovými stránkami za účelem zobrazení pro ně relevantních a potenciálně zajímavých reklam.

Předávání osobních údajů do třetích zemí: V rámci uvedeného zpracování mohou být Vaše osobní údaje předávány do tzv. třetích zemí. Ve vztahu ke zpracování osobních údajů ve třetích zemích může docházet k předávání na území, které bylo určeno Evropskou komisí jako území zajišťující odpovídající úroveň ochrany podle platných právních předpisů o ochraně osobních údajů, případně je aplikováno předávání osobních údajů založené na vhodných zárukách, a to zejména uzavírání standardních smluvních doložek o ochraně údajů či aplikace zásad systému "Privacy Shield" při předávání osobních údajů do USA, resp. jiných záruk/opatření pro předávání osobních údajů do USA.

Příjemce, kategorie příjemců: Vaše osobní údaje mohou být předány zejména následujícím kategoriím příjemců:

  • orgány veřejné moci a další subjekty (třetí osoby), jimž má správce povinnost Vaše osobní údaje sdělit, resp. které jsou oprávněny Vaše osobní údaje od správce požadovat (např. správce daně, celní správa, soudy, orgány činné v trestním řízení atd.);
  • třetí osoby, s nimiž má správce uzavřenou písemnou smlouvu o zpracování osobních údajů, tj. zpracovatelé (např. poskytovatelé IT služeb atd.);
  • obchodní partneři správce, zejm. poskytovatelé jednotlivých uvedených cookies (reklamní, analytické, marketingové služby apod.)

Více informací o zpracování osobních údajů naleznete v poučení o zpracování osobních údajů na https://www.vox.cz/osobni-udaje.html.

Kde jinde můžete štěpit atom?

Tak schválně? Kde jinde? Pavel Puff do jádra kladivem sice nebouchá, ale vede ve Skupině ČEZ tým lidí, kteří vytvářejí značku zaměstnavatele. Povídali jsme si o důležitosti dat v HR marketingu, o způsobech, jak zaujmout školáky a jejich rodiče, i o tom, co v ČEZu dělají pro to, aby jim velká část zaměstnanců neodešla bez náhrady do důchodu.

„Co je dlouhé, to dneska nikdo nečte,“ říká mi Pavel Puff ve své kanceláři v Duhové ulici. Odkazuje tím na piplavou práci, kdy z desítek rozhovorů se zaměstnanci vybírali ty nejzajímavější sdělení, která mají za cíl prodat na kariérním webu práci v energetickém kolosu. Bavíme se spolu už téměř hodinu a já se obávám, že článek, který mi z našeho rozhovoru vyleze, dlouhý bude. Na okně visí modrý dres Baníku Ostrava, a zatímco se Pavlův srdeční klub krčí na chvostu ligy, Skupina ČEZ hraje v žebříčcích nejlepších zaměstnavatelů prim. Svědčí o tom ostatně i slogan, pod nímž se společnost jako zaměstnavatel prezentuje – Kde jinde.

„Kde jinde je naše výloha. Ale mnohem důležitější je, aby to, co o sobě říkáme navenek, fungovalo i uvnitř,“ vysvětluje Pavel a dodává, že největší chybou by bylo, „pokud by si jakýkoli kolega z ČEZu přečetl náš web nebo někde viděl náš leták a řekl si, co to tam ty lidi z personálního blábolí.“ Pavel vede tým s korporátně libozvučným názvem Strategický nábor a říká mi, že bez srdcařů by jeho práce dělat nešla. Ale k tomu až později. Nejdřív trochu kontextu: „Naše značka reprezentuje šestnáct firem, které dělíme do pěti segmentů, tím je naše práce specifická. Snažíme se už skoro deset let zjišťovat, čím je práce v jednotlivých firmách naší Skupiny zajímavá, posilovat to a prezentovat navenek. Dnes se tomu říká EVP.“

Šestnáct firem ve skupině, pět segmentů, jak jste z toho, Pavle, schopní udělat nějakou srozumitelnou nabídku?

Bylo by docela fajn, sedět ve firmě, která se nachází na jednom místě, má kolem sebe plot a jede jeden výrobní program. Hledat, posilovat a prodávat značku zaměstnavatele by v takovém případě byl ideální stav. Jenže Skupina ČEZ je rozmístěna po celé republice a jednotlivé firmy se od sebe odlišují doopravdy hodně. Máme třeba čtyřicet let starou elektrárnu na hnědé uhlí, zařízení, co v podstatě dožívá, a vedle ní společnost ČEZ ESCO, založenou před dvěma lety, která je zaměřená na energetiku budoucnosti a všechny služby, co s tím souvisí od dodávek energií až po projektování energeticky úsporných technologií budov. Celou Skupinu máme rozdělenou do pěti segmentů – výroba, distribuce, prodej obcím a velkým firmám, prodej občanům a menším firmám a nakonec podpůrné služby typu účetnictví, IT a marketing. Pro každý segment jsme se snažili najít tu správnou charakteristiku jeho poslání, co přináší společnosti. V některých segmentech je zahrnutých třeba sedm firem, takže jsme šli ještě do většího detailu a zjišťovali jsme, čím jsou specifické a proč je zajímavé tam pracovat. Samozřejmě, že do nabídky kandidátům patří i široká škála benefitů, ale v tom se nám mnozí zaměstnavatelé podobají. Snažíme se srozumitelně prodat to, čím je práce v dané firmě naší Skupiny charakteristická, klidně nějakou drobnou, ale důležitou ingredienci.

Kdy a proč jste se do vytváření zaměstnavatelské značky vůbec pustili?

Mám rád kreativní práci, užívám si vzdušné zámky a vymýšlení netradičních řešení. Zároveň jsem ale přesvědčený, že je vždycky potřeba pevný datový základ. A právě data byla tím spouštěčem, proč jsme se na konci roku 2009 pustili do práce na značce. Byli jsme v situaci, kdy nám ročně do starobního důchodu odcházelo asi sedmdesát lidí, dnes se to pohybuje kolem dvou set a křivka je neúprosná – 34 % zaměstnanců Skupiny ČEZ je totiž starších padesáti let. Kromě interních dat sledujeme statistiky ve školství a na trhu práce. Mladí ztrácejí zájem o elektro a strojírenství, což jsou obory, které nás zajímají nejvíc. Když si do toho promítnete současnou situaci na trhu práce, kdy v mnoha regionech nabídka míst převyšuje počet nezaměstnaných, tak to v našem odvětví bez nějaké výrazné aktivity na světlé zítřky nevypadá. Takže nebylo na co čekat. Jako první jsme udělali rozhovory s vybranými zaměstnanci. Snažili jsme se vytipovat takový vzorek lidí, který odráží situaci v naší firmě – muži, ženy, mladí, staří, výroba, distribuce, prodej, vývoj, junioři, senioři, výuční list, maturita, univerzitní diplom atd. Získali jsme tak relevantní vstupní informace. Rozhovory nám pomohly  uvědomit si, co vlastně jsme schopní kandidátům nabídnout, v čem je práce u nás dobrá, a v čem naopak pokulháváme. Vybrali jsme z nich i věty, kterými se prezentujeme navenek. Dáváme značce Kde jinde jen taková sdělení, která pocházejí přímo od našich lidí. Říkat do světa něco, co není pravda, by byla snad ta největší chyba. Snažíme se toho vyvarovat i tím, že si jednou za čas ověřujeme dalšími rozhovory, jestli je to stále tak, jestli se případně objevilo něco nového.

Výsledkem jednoho z těch nových kol rozhovorů byl i web kdejinde.cz?

Přímo ne, kariérní stránky www.kdejinde.cz jsme spustili před 8 lety a potřebovaly refresh samy o sobě, ale do nových textů jsme promítli i novinky z rozhovorů. Nové webovky v současné podobě fungují něco málo přes rok. Je pro mě nesmírně cenné, že si většinu věcí děláme sami, bez pomoci agentur. Web jsme neprogramovali interně, ale obsahově vznikl v týmu čtyř lidí. Dostali osmdesát rozhovorů, každý z nich trval asi hodinu. Ptali jsme se zaměstnanců na otázky typu Proč tady pracujete? Čím je vaše práce zajímavá? Co přináší? Co naopak nepřináší? Dávali jsme jim prostě řízené otázky a sbírali odpovědi. Upravili jsme díky tomu strategii vlastní prezentace a vytvořili i zadání pro web. Náš starý web byl krásně barevný, měli jsme tam vizualizaci zeměkoule a další zajímavé věci. V určitém okamžiku jsme ale zjistili, že to nefunguje. Měli jsme na něm spoustu informací, které jednak nejde neustále aktualizovat, jednak je nikdo ani nečetl. Proto jsme udělali radikální řez a řekli si, že k jednomu tématu nemůžeme říkat víc než pár vět, že to celé musí být co nejjednodušší a hlavně, že musíme důsledněji pracovat s názory zaměstnanců. Vybrat to nejzajímavější, poskládat to dohromady, být uvěřitelní a zároveň dostatečně struční. Co je dlouhé, to dnes nikdo nečte. Web je ale jenom jeden dílek naší komunikace. Všechny naše vizuály, citace, jsou to naši lidé. Jsem rád, že jsme nešli cestou: agenturo, vymysli nám kampaň a přines nám ji na zlatém podnose. Zapojili jsme zaměstnance, nasloucháme jejich názorům a pracujeme s nimi i směrem dovnitř.

Co děláte, Pavle, s problémem stárnutí vašich zaměstnanců? Omladit je asi neumíte, ale jak se daří nábor mladých, kteří by je měli nahradit?

Dnes u určitých pozic narážíme na problém, že v podstatě není koho nabírat, že se nikdo na naše inzeráty nepřihlásí. Jedním z našich cílů je proto nejen efektivita náboru, ale i podpora technického vzdělávání, abychom si budoucí zaměstnance připravili. Technické studium nepatří k nejjednodušším a my se ho snažíme popularizovat. Naše republika je průmyslově zaměřena a my říkáme, mnohdy i rodičům našich potenciálních budoucích zaměstnanců, že jít studovat technický obor je jistota. Nemusí jít o energetiku na univerzitě, bavíme se i o tom, že poslat dítě na učňák, aby se z něj stal elektrikář nebo strojník, není vůbec žádná hanba, naopak. Ve spoustě našich aktivit začínáme u dětí základních škol, u kterých se snažíme vzbudit kladný vztah k fyzice.

Kdy mi teda ČEZ začne informačně ostřelovat desetiletou sestřenici?

U dětí nejde o značku, ale o budování vztahu k oboru. Kdybych byl fabrika, zapíchnu kružítko do sídla firmy, udělám na mapě rádius 100 kilometrů, zjistím, kde jsou školy a školky, a rozdám jim tam třeba stavebnice. Jenže Skupina ČEZ působí na území celé republiky a bylo by to doopravdy hodně stavebnic. Snažíme se probouzet zájem o techniku u dětí od druhého stupně základky, kdy dochází k prvním úvahám, co z dítěte bude, k čemu má vztah a na co má talent. Prezentujeme jim fyziku jako zajímavý a zábavný předmět. Vytvořili jsme například webovou stránku www.vimproc.cz, na kterou mohou děti nahrávat vlastní videa s fyzikálními pokusy. Chceme po nich, aby vlastními slovy popsaly nějakou fyzikální zákonitost a vysvětlily to srozumitelně svým vrstevníkům. Prostě škola hrou. Sám nemám technické vzdělání a pamatuju si, jak pro mě bylo učení se fyziky z učebnice nezáživné a teoretické.

Jsme na tom podobně. Možná kdybych kdysi měl možnost prohlédnout si video Destrukce láhve od partičky, co si říká Fýfáci, štěpil bych dnes atom v Temelíně. Ale zpátky k virtuální realitě – na webu je momentálně k vidění 1009 videí a právě probíhá hodnocení videí 5. ročníku soutěže.

Fyzika spolu s matematikou jsou základem technického vzdělání, provází nás celý život a my chceme ukázat, že to jsou sice těžké, ale i krásné a humorné předměty. Není reálné, abychom objeli všechny školy v republice, proto jsme vytvořili online platformu. Tři nejlepší videa od základních i středních škol, která vybere odborná porota, oceníme věcnou cenou, autor toho úplně nejlepšího kousku vyhraje pro školu vybavení učebny přírodních věd v hodnotě 200 tisíc korun od Nadace ČEZ. Samozřejmě nezůstalo jen u soutěže. Máme také síť partnerských středních a vysokých škol, a když se v nějakém kraji koná například veletrh vzdělávání, připravíme společnou expozici. Tři až pět partnerských škol a my uprostřed. Školy prezentují výuku, ukážou různé modely transformátorů, trochu zablýskají, aby děti viděly výboj, my jsme tam spíš pro rodiče, abychom jim dali do souvislosti volbu školy s budoucím uplatněním. Je otázkou, kdo má hlavní slovo při rozhodování o budoucnosti třináctiletého dítěte, jestli rodič, nebo dítě, proto se snažíme oslovit obě strany. A pak samozřejmě pracujeme s žáky přímo na školách. Když se někdo hlásí na strojárnu, chceme ho od práce na soustruhu někde v automobilce přesměrovat k energetice. Přesouváme se k prezentaci značky Skupiny ČEZ, vysvětlujeme jim, co všechno nabízí energetika, jak vypadá prostředí elektrárny nebo jací u nás pracují lidé. Snažíme se intenzivně pracovat i s gymnázii v blízkosti jaderných elektráren, protože tam potřebujeme více vysokoškolsky vzdělaných lidí, a proč bychom nemohli nadchnout i gymnazisty k volbě studia na technické univerzitě.

Co vůbec říká vedení firmy na to, že takhle investujete i do budoucích zaměstnanců vaší konkurence?


Ročně do školství pustíme 20 – 25 milionů korun. Může to být podpora různých asociací, středních škol nebo partnerství s univerzitami, kam posíláme odborníky na přednášky. Vedení Skupiny si uvědomuje, že bez těchto investic půjde dolů celá česká ekonomika – nejenom my. Takže, ano, je pravda, že mnohé z peněz přivedou k technice kluky a holky, co za několik let budou pracovat u konkurence, ale ČEZ je velká firma a my se na to díváme z celospolečenského pohledu. Nechci, aby to znělo nafoukaně, ale kdo jiný a kde jinde než v ČEZu by se do toho měli pustit. Samozřejmě, že nejde jenom jezdit po veletrzích a posílat kolegy na přednášky. Stále musíme firmě dodávat lidi, kteří jsou momentálně potřeba. A daří se to. V roce 2015 jsme pro šestnáct firem ve Skupině nabrali 600 zaměstnanců, loni to už bylo 1626 – a to je krize, kdy všichni říkáme, že lidi nejsou. Jako obrovský úspěch navíc beru, že se nám meziročně podařilo čtyřnásobně zvýšit počet přijatých absolventů. Kdysi jsme byli rádi, že jsme mohli nabídnout desítky míst pro absolventy, dnes se pohybujeme ve stovkách.

Ale stejně, ve kterém segmentu nebo firmě má Skupina ČEZ s náborem největší problémy?


Problémy jsou spíš teritoriální. Dobrým příkladem může být Jaderná elektrárna Temelín v jižních Čechách, kde se o vhodné kandidáty přetahujeme s jiným velkým zaměstnavatelem, který má zájem o stejné lidi jako my. Jihočeský kraj přitom, a teď mi páni akademici prominou, nemá významnější vysokou školu technického zaměření, která by chrlila absolventy. My se navíc musíme vypořádat s tím, že máme velmi vysoké požadavky na kandidáty. Třeba pro operátory v jaderných elektrárnách jsou nastavena taková kritéria výběru, že sítem projde jen 5 procent uchazečů. Proto je ještě důležitější potenciální zájemce nadchnout, ukázat jim, jaká je to fantastická práce, kde jinde by mohli mít v rukou tolik energie, kde jinde by mohli štěpit atom. Dostávám se tím zase zpátky k naší značce Kde jinde. Na ta dvě slova lze navázat další a další věci – Kde jinde budete mít možnost přinášet lidem světlo až domů? Kde jinde budete mít možnost rozhýbat firmy a obce? Kde jinde můžete být u budoucnosti energetiky? Perfektně to funguje s citacemi našich lidí. Rád dávám příklad jednoho kolegy, který pracuje dvacet let v jaderce, ale stejně při rozhovoru uvedl: „Hele, jsem tady už dobu, ale je to pořád skvělý pocit, když přijedu domů z práce, cvaknu vypínačem a světlo svítí. To si řeknu, super, všechno funguje – a díky nám.“ Když pak z rozhovorů vybíráte takové bonbónky, moc dobře se s tím pracuje při prezentaci značky.

Jednou za čas se objeví žebříček nejzajímavějších, nejlepších nebo nejoblíbenějších zaměstnavatelů a ČEZ se dost často umisťuje nahoře. Je to tím, že jste tak dobří, nebo spíš máte silný spotřebitelský brand? A mají pro vás, Pavle, takové žebříčky vůbec nějaký význam?

Průzkumů atraktivity zaměstnavatelů je docela dost a sledujeme je, protože je to určitě jedna z možností, jak měřit výsledky naší práce. Mnohem průkaznější je však to, že jsme byli loni schopní nabrat 1626 lidí, někdy v profesích, které jsou mnohdy svým profilem jedinečné. Velmi dobrou zpětnou vazbou je kontakt s řediteli partnerských škol, kteří mají zájem o další pokračování spolupráce, protože naše akce, kdy jsme třeba na dvůr přivezli vysokozdvižnou plošinu a ukázali vybavení našich elektrikářů, na škole pozitivně rezonovala ještě dva další týdny. A v neposlední řadě mi přijdou užitečné ohlasy přímo z trhu práce. Když se někdo zajímá o konkrétní inzerovanou pozici, může se mu zobrazit výzva k vyplnění krátkého dotazníku. Ptáme se zájemců, proč si vybrali zrovna ČEZ, proč si danou pozici otevřeli, případně proč nakonec nereagovali. Máme v počítači online data, kde vidíme, kolik je zájemcům let, z jakých jsou krajů, jaké mají vzdělání a taky jak nás hodnotí. Dovolím si říct, že v některých výsledcích bouráme trh. Není to pro nás ale jen zdroj velkých dat. Zjišťujeme i úplně praktické věci jako, jestli uchazeč porozuměl našemu inzerátu. Obzvlášť od lidí, kteří se nakonec v nabídce Skupiny ČEZ nenašli, získáváme důležité informace. Jedině tak se dozvíme, že máme například příliš vysoké požadavky. Jsme pak schopní jít za vedoucím, který pozici obsazuje, a pobavit se s ním, jestli jsou požadavky na dané úrovni doopravdy potřeba. Díky datům máme pádné argumenty. Nejde ale o nějaké bitvy mezi odděleními.

Přesto, nevytváří tyto diskuze v důsledku určité napětí?

Vůbec ne, naopak naše práce by se nedala dělat bez srdcařů. Lidí, co si najdou čas na rozhovor, připraví si prezentaci na školu, věnují se studentům v rámci stáží nebo se věnují on-boardingu nováčků. A to mnohdy bývají právě tito vedoucí. Společně nám to jde velmi dobře. Je to podobné jako s tím Baníkem, tam jsou taky srdcaři a věřím, že to nakonec určitě zvládnou.

11. 7. 2018 | Autor rozhovoru: Ondřej Pokorný
Zdroj: brandbakers.cz

Kontakt
1. VOX a.s., Senovážné náměstí 978/23, 110 00 Praha 1,
telefon: 226 539 670, 777 741 777, e-mail: vox@vox-kurzy.cz
Rychlá navigace
Zobrazit mobilní verzi
Všechna práva vyhrazena 1. VOX a.s.