PR 2.0 – když tisková zpráva nestačí | 1. VOX a.s. – školení, kurzy, semináře

PR 2.0 – když tisková zpráva nestačí

Pamatuji si doby, kdy jsem jako mluvčí velké pojišťovny vymyslel pěkné téma, přibalil k němu několik zajímavých čísel a rozeslal jej na vybrané novináře. Druhý den o nás psaly všechny deníky a ještě jsem téma komentoval v rozhlase. Tyhle doby jsou už dávno pryč. Poslat tiskovou zprávu jednoduše nestačí.

Dnes bojujeme s přeinformovaností. Novináři jsou zahlceni tunami námětů na zprávy. Ty se navíc zpracovávají v šíleném tempu, protože záleží především na tom, kdo vydá zajímavější zprávu rychleji. Přednost má samozřejmě jakákoli senzace či černá kronika, politika, sportovní výsledky a zásadní ekonomické události. Cokoli, co se nestalo právě teď, má čas.  

Exkluzivní obsah je stále vize
Poslední roky se razí teorie, že hlavním tahákem všech médií bude unikátní obsah, za který bude čtenář ochoten zaplatit. Internetové zpravodajství hledá cestu, jak čtenáře přesvědčit do předplacených článků, noviny se snaží o získání exkluzivního obsahu, vlastních analýz a predikcí... Výsledky jsou možná občas rozpačité, ale tento trend je důležitý. Ostatní zpravodajství je naopak povrchní, extrémně rychlé a většině témat se věnují novináři bez hlubší odbornosti. Dnes píší o situaci ve školství, zítra o mzdách ve výrobních podnicích a pozítří o „shared economy“. Členové ekonomické redakce tak musí být „univerzální vojáci“  se základním povědomím o desítkách oborů, legislativě či trzích. Pochopitelně není v lidských silách vše obsáhnout natolik, aby se novinář mohl snadno – a pokud možno co nejrychleji - dopídit pro jeho článek zásadní informace. To přináší několik zásadních úskalí a zvyšuje náročnost na lidi z PR (interní i externí), kteří s novináři úzce spolupracují.

Sex sells
V době, kdy jsem působil jako novinář, po mě šéfredaktor chtěl hlavně příběh. Zaklínadlo, které platí dodnes. Bez působivého příběhu je jakákoli informace nezáživná. Stejné platí také pro data. Pokud neumíte podpořit vlastní tvrzení relevantními a ověřitelnými čísly, bude mít vaše zpráva minimální hodnotu. Bylo by naivní se domnívat, že si tyto data novinář někde bude dohledávat. Na to bohužel nemá čas. Scény, jak novinář připravuje svůj článek do deníku dva dny se objevují už jen ve starých filmech. Pokud obsah nedodáte v krásném balíčku včetně doprovodných informací, příběhu a statistiky, je šance na zaujetí nebezpečně blízká nule.
Ale ani tak nemáte vyhráno. O každého novináře bojuje řada konkurenčních subjektů. Všichni chtějí být viděni a všichni ze stejného oboru mají v často podobné téma. Záleží tedy na tom, jak ho podáte a zda si novinář v přehlcené emailové schránce vaší zprávy všimne. K tomu je třeba nejen vybírat novináře, kteří se starají právě o váš obor, ale ideálně se osobně poznat, vědět, co konkrétní novinář potřebuje, jak mu podklad připravit tak, aby o něj měl zájem… I tak si jen zvyšujete šanci, že média zaujmete.

Sociální sítě odnaučují číst
Hlavní změnou posledních let je - kromě rychlosti a zvýšení náročnosti a počtu témat na jednoho novináře, také rozmach sociálních sítí a videoobsahu. Už před několika lety jsme s kolegy z médií řešili, zda by mělo smysl posílat do médií video místo textové části. Zatím nevím o mnoha firmách, které by tak postupovaly. Nicméně známým faktem je, že stále více lidí si raději pustí video než aby četli souvislejší text. Příchod sociálních sítí vše jen urychluje. Učíme se důležité informace shrnout do rozsahu jedné SMS zprávy a důležité okamžiky podpořit fotkami či rovnou videem. Podobně je to i s novinami. Pokud máte pěkné fotografie související s vaším počínáním, rozhodně není na škodu je ke zprávě přidat. Ovšem pozor! Média potřebují fotky ve vysokém rozlišení, což většinou znamená i velký soubor. Posílat ale email s přílohami 15 a více MB je druhá nejrychlejší cesta na spam list. Ti osvícení posílají jen náhledy a kvalitní fotky dávají na cloud, kde si je novináři v případě zájmu mohou stáhnout sami.

Tomáš Hejda (novinář, majitel PR Mollo)

Nezmeškejte kurzy:
12. 6. 2018 Krizová PR komunikace firmy – jak dobře zvládnout firemní negativní událost
18. 7. 2018 Marketingová komunikace a propagace


Kontakt
1. VOX a.s., Senovážné náměstí 978/23, 110 00 Praha 1,
telefon: 226 539 670, 777 741 777, e-mail: vox@vox-kurzy.cz
Rychlá navigace
Zobrazit mobilní verzi
Všechna práva vyhrazena 1. VOX a.s.