Marketing: navoněná zdechlina nebo seriózní věda? | 1. VOX a.s. – školení, kurzy, semináře

Marketing: navoněná zdechlina nebo seriózní věda?

Slavný italský tvůrce reklamních kampaní Oliviero Toscani, zklamán důsledky své práce, přirovnal reklamu k navoněné zdechlině. Řada lidí takto může vnímat i marketing, protože si ho s reklamou pletou. Marketing ale není reklama. Je to promyšlený proces, kterým firmy, které si váží svých zákazníků a dodávají jim přesně to, co potřebují, prochází zcela přirozeně. Pro takové firmy marketing není žádná věda. Proč?

Slovo marketing je odvozeno od latinského mercantus, což znamená tržiště nebo obchodník. Historici se přou o to, kdy se vlastně marketing poprvé mezi lidmi objevil. Byl tady od pradávna, rozšířil se s nárůstem kultury konzumu v Evropě 16. – 17. století, nebo přišel až po průmyslové revoluci? 

Jedno je však jisté, a pro vysvětlení se pojďme opět vrátit k marketingu jako slovu – v angličtině bychom jej totiž mohli rozpadnout na dvě části; ta první stále označuje trh (“market”), ta druhá (“-ing”) naznačuje průběh. A to je podle mého názoru pro vymezení si toho, co je marketing, důležité. Marketing je totiž především proces. Proces, který začíná a končí na trhu.

Marketing neustále hledá způsoby, jak uspokojit potřeby zákazníka, a současně přináší tomu, kdo nabízí to, co zákazník potřebuje, také splnění jeho cílů. Obchodní firmy cílí na zisk, neziskové společnosti o veřejné blaho například ve vzdělávání. Marketing je proces, kterým firmy vytváří, komunikují, dodávají zákazníkům to, co pro ně má hodnotu. 

Příklad
, který se často používá, si bere za vzor hřebíky. Hřebíky uspokojují potřebu zákazníka něco k sobě připevnit – dvě prkýnka, obraz na stěnu apod. Stejnou potřebu může firma uspokojit výrobou hřebíků ale také lepidlem, suchým zipem, plastovými háčky apod. Jestliže z nějakého důvodu nebude výrobní firma již déle moci dodávat na trh hřebíky (např. bude kov na jejich výrobu nedostupný), může přestavět svou výrobu na plastové háčky, neboli ponechá si své zákazníky, ale změní svůj produkt. Jestliže zákazníci již nebudou ochotni kupovat hřebíky, protože například přestanou mít potřebu přidělávat k sobě dvě prkýnka, může výrobce hřebíků přemýšlet, jakou jinou potřebu hřebíky uspokojí - ponechá si výrobek, ale začne hledat nové trhy, cílové skupiny a nové potřeby.

Hlavním stavebním kamenem marketingu je jasné vymezení si cílové skupiny, důkladné porozumění jejím potřebám, znalost trhu (jaké existují příležitosti, co nás naopak ohrožuje?), vědomí si svých silných a slabých stránek a konkrétní stanovení si měřitelných obchodních cílů. Na tomto základě se pak plánují aktivity v rámci takzvaných čtyř pé (4P) – z angličtiny product (výrobek), price (cena), place (distribuční kanály),  promotion (komunikace). 

A právě proto není marketing jen o reklamě, ale týká se naprosto všech ve firmě a prosazovat jeho uplatňování by mělo vedení firmy. A velmi často se tak děje. Jen tomu prostě neříkáme marketing. 

Být si vědom podstaty marketingu, uplatňovat jeho zásady a přitom z něj nedělat vědu, v tom podle mého názoru leží klíč k úspěchu.

Autorka: 
Pavlína Jiříková (marketingový konzultant)

Nezmeškejte kurzy lektorky:

17. 7. 2018 Marketing management v současné firmě pro současnou dobu
18. 7. 2018 Marketingová komunikace a propagace
25. 7. 2018 Značka, marketingová kultura a nové trendy
2. 10. 2018 Základy marketingu pro nemarketéry
15. 11. 2018 Moderní marketingová komunikace a propagace

 

Kontakt
1. VOX a.s., Senovážné náměstí 978/23, 110 00 Praha 1,
telefon: 226 539 670, 777 741 777, e-mail: vox@vox-kurzy.cz
Rychlá navigace
Zobrazit mobilní verzi
Všechna práva vyhrazena 1. VOX a.s.