Rozhovor na téma "Manažerská personalistika"

Manažerská personalistika je velmi neobvyklý pojem. Zeptala jsem se pana Hájka, lektora kurzu "Manažerská personalistika se zaměřením na nábor pracovníků", co se pod tímto názvem skrývá a co je tedy cílem jeho školení.

Proč zrovna "manažerská personalistika"?
Děkuji za tuto otázku. Ano, název je zvláštní. Většina firem má svého personalistu, tak proč by se touto problematikou měli zabývat manažeři? Ale ono je to trochu jinak. Z 20leté praxe na úrovni náboru jsem poznal, že manažeři, kteří se aktivně účastní výběrových řízení, mají lépe fungující týmy.
V dnešní době více než dříve platí, že lidé jdou za lidmi a ne jen za firmou. Navíc je dnes kvalitních lidí na trhu práce méně než dříve – to má také samozřejmě vliv na změny v oblasti náboru.

Jaký přínos tedy má manažer u pohovoru?
Tak za prvé si on sám musí být schopný vybrat, koho do týmu chce a koho ne. Můj názor je, že nejdříve si musí „sednout“ lidi s lidmi, a pak teprve přichází na přetřes praxe, školy, zkušenosti, talenty... A za druhé dokáže kandidáta podrobit otázkám z každodenní praxe, často odhalí nějakou zkušenost, která bude pro tým přínosem, ale která nebyla vůbec v životopise ani požadavcích na pozici atd. Znám mnoho takových příběhů z praxe :)

Znamená to, že pozice personalisty je zbytečná?

Ne, to vůbec ne! Personalisté musí zařídit mnoho doprovodných věcí: inzerci, komunikaci s uchazeči, personální agenturou, preselekci kandidátů a následně pak mnoho administrativních věcí týkajících se nástupu uchazeče, povinná školení, připravují podklady pro mzdy atd. Je toho opravdu hodně…

Takže manažeři týmů by podle Vás měli být součástí výběrového řízení?

Ano.  Měli by být u pohovorů a měli by sami popsat, koho vlastně hledají. Oni jsou zodpovědní za fungování svého týmu, takže by si měli udělat čas na to nejdůležitější – a to je vybrat si svůj tým.
Například ve sportu je to samozřejmé.  Trenér si vždy vybírá hráče do svého týmu a rozhoduje, kdo a co bude hrát – je to přirozené… Nechá si možná někoho doporučit, ale konečné rozhodnutí dělá on. Stejné by to mělo být i ve firmách.

A mají být už u prvních kol pohovoru nebo stačí až na závěr?

Já jsem pro to, aby byli již u prvního kola, protože pochopí, jaká je situace na trhu, z jakých lidí se vybírá a podle toho mohou upravit své požadavky na kandidáta, náplň práce nebo systém odměňování. Jsem si zcela jistý, že to pro ně bude dobře investovaný čas.

Setkáváte se často s tím, že si manažeři vybírají své lidi do týmu?

Bohužel nesetkávám a je to škoda. Většinou tomu nedávají takovou důležitost, nebo nemají odvahu. Proto zavolají na personální oddělení a „objednají“ si nového člověka do týmu, ale ten personalista často zná jen obecnou problematiku a úkoly na dané pozici, chybí mu znalost detailů, klientů, každodenních úkolů a situací.
V praxi na úrovni personální agentury jsem se často dohadoval s personalistou, že ten či onen člověk je pro jejich firmu zajímavý.  Oni mě pořád odmítali, že nemá tu konkrétní školu atd. Nakonec jsem zavolal manažerovi týmu a ten toho člověka přijal, protože chápal jeho potenciál a zkušenosti.

O čem je tedy Vaše školení?
Jedná se o základy náboru, které by měl znát každý, kdo chce vést nějaký tým. Definici pracovní pozice a náplni práce. Sestavování profilu ideálního kandidáta, psaní inzerátů, čtení životopisů, selekce kandidátů, způsobů vyhledávání, čtení v životopisech, vedení pohovorů, pokládání otázek, prezentace společnosti atd.

Pro koho je tedy Vaše školení určeno?

Tyhle znalosti by měl znát každý, kdo vede nebo chce vést nějaký tým, začínající personalisty nebo i majitele menších firem.
V dnešní době, kdy se často skloňuje personální marketing je potřeba pracovat s lidským potenciálem a vzdělávat se v praktických dovednostech.

Při školení používáte zkušenosti z praxe?

Ano používám prakticky jen zkušenosti a ukázky z praxe. Za těch 20 let jsem se setkal s různým přístupem malých, středně velkých i korporátních firem a mám za sebou několik tisíc pohovorů s uchazeči na různé pracovní pozice.

Máte ještě nějaký vzkaz pro naše čtenáře?
Měl bych jedno poukázání na nešvar dnešní doby: „Pokud firma hlásá, že jsou pro ni lidé důležití, měli by si manažeři najít čas s těmi lidmi mluvit“


Ludmila Jelínková
Produktová manažerka vzdělávacích akcí, 1. VOX a.s.

Kontakt
1. VOX a.s., Senovážné náměstí 978/23, 110 00 Praha 1,
telefon: 226 539 670, 777 741 777, e-mail: vox@vox-kurzy.cz
Rychlá navigace
Zobrazit mobilní verzi
Všechna práva vyhrazena 1. VOX a.s.